Dagö!

Igår for vi ut på ön Dagö ( Hiiumaa ). Blev ett himlans stå hej saker som blev fel hela tiden under resan till Haapsalu haha där vi skulle kliva på båten!.

Åkte härifrån vid 10 tiden på förmiddagen. Först hittade vi inte åt taxin så vi blev lite sena till busstationen. Väl där och skulle fixa buss biljetter så var det fullt på bussen till Tallinn!!!. Ja då var det bara att vänta in nästa buss som gick ändå bara 30 minuter senare. Medans vi väntade gick jag och Jenny och kollade in två hotell Dorpat och Tartu hotell!. Dorpat hotell ska vi boka en spa behandling på. Det är en av grejerna som ska vara med i våra paket, så vi måste ju prova och se vad vi ger våra besökare ;).

Klev på bussen och vi tog oss till Tallinn på ca 2,5 timme. Där mötte vi upp Elinas man Jurki ( hur namnet nu stavas? ). Satte oss i bilen och begedde oss mot Haapsalu!. Redan då var vi sena i tids planeringen. Började med att vi stötte på väg arbetare så fick stå stilla ca 25 minuter ( tappade mera tid ). Sedan visade GPS:en fel väg så vi virrade bort oss lite haha. Väl på rätt väg var det bara att gasa gasa gasa om vi skulle hinna med båten!!!. Blev till att åka rally där!!!. Som Elina sa ni får se en snabbfilm igenom Estlands landskap hahaha!. Och nog vare väl så ;).

Kom fram till Haapsalu PRECIS i tid tro klockan var 14:29 båten skulle gå 14:30 :O. Så det var bara till att gasa in bilen in till båten och vi haaannnnnn! Tur var väl det :D.

Blev 1 timmes båttur. Åt lunch där någon kyckling soppa.

Framme på Dagö så åkte vi först runt lite och kollade innan det blev allt för mörkt. Sedan hem till Lea ( vän till Elina som också guidar på svenska ). Lämnade av våra saker och sedan gick vi ut i mörkret på en liten guide tur.

Senare mot kvällen for vi ut och åt på Rannapaargu en fin restaurang vid havet! =). Go mat var det!. Smackade Estlands berömda rökta ost nå sånt haha gött var det iaf!.

Sen for vi tillbaka hem till Lea satt och pratade lite och sen sov vi!.

Klev upp vid 8 idag käkade frulle osv. Sen for jag, Jenny, Elina och Lea till ett museum. Där Lea berättade för oss lite historia om svenskar, sovjet osv. Fick se en massa gamla saker!.

Vid 12 tiden klev vi på båten igen och for mot Haapsalu. Tog oss en rund tur med bilen lite här och var. En gammal stad är det!. Gick in i ett gammalt slott osv. Efter det åkte vi någon timma tills vi kom till Märjamaa där en familj har en stor häst gård!. Runt 20 hästar tror jag det var. Bl.a så har dom Torri hästar som det inte finns så många kvar av längre. De har ridlektioner osv. Kor hade dom också och massa hundar. Nu planerar dom på att fixa boende, ridturer osv. Så vi fick höra om det och nu ska vi hjälpa dom att få det så bra som möjligt! =).
Vi fick åka en sväng med häst och vagn också runt deras stora gård =). Det var ju väldigt länge sedan jag satt på en vagn bakom en häst nu haha!. Så det var roligt.

Klockan blev mycket och vi for iväg på en restaurang och käkade. Mysigt ställe med öppenspis osv. Sedan var det raka vägen hem!.

Det var väl lite så där vad vi gjorde denna helg! ;).

Fotade väldigt många bilder så lägger in några nu och några i morgon!

Dagö!

Lilla söta Platåååå!!! :)