Gällivare-Kiruna-Jukkasjärvi-Jokkmokk-Harads

Ja då var man på tillbaka på hemma plan igen då. Kom hem i förrgår, men har inte kunnat bloggat...varit något fel på sidan men nuuuu funkar det igen! ;).

Ja vad har vi nu gjort under studieresan, 4 dagar uppe i Lappland..

Åkte ju dit i torsdags, det tar ju som ett tag att åka dit med buss ppuuhh trä smaken i arslet oja haha men vi hade film maraton både dit och hem så det gick ju bra ändå. Vi stannade och käkade lunch på Paltserian i Pite. Sedan raka spåret till Gällivare camping där vi bodde. Två stora hus som det var små rum i så vi bodde 2 och 2 :). Fint ställe var det. Kvällen blev mest bara slappa och en promenad ute i gällivare city för att checka läget, sen sängen man var rätt slut på.

Fredagen startade tidigt 06:45 bar det av mot Kiruna. Väl framme så blev det ett besök ner i Kiruna gruvan där vi hade en guide med oss :). Det var häftigt och intressant att höra om hur allt fungerar och hur mycket den hära gruvan betyder för Sverige egentligen. Inte något man har tänkt på direkt. Vilket jobb!. Tänk att det finns 40 mil väg där under!!!! Vi fick åka buss ner på 540 meter under jorden yta. Fick ta på oss en hjälm var, se en film om hur det gick till förr i tiden, gå runt och kolla, besöka museet och sedan fick vi fika :). Det kändes nästan inte ens som att man befann sig så långt ner när man var där...när de hade museum, ett fint fik jaa allt möjligt där nere. Vägarna hade väg skyltar, reflex och allt sånt också..okej aaa vägen var lite minder än vanligt haha. Coolt var det!. Fick även med oss en påse pellets var hem ;).

Efter gruvan blev det lunch inne i stan och sedan bar det av till Jukkasjärvi, besök på Icehotel!. Först samlades vi i ett rum för att höra en presentation från en av personerna som var med och byggde upp detta :). Tänk att dom bygger upp detta hotell varje vinter och varje vinter ser det olikt ut!. Vilket göra för det är stooorttttt!!! Plus Is kyrkan dom har!!. Ingen svit såg likadan ut utan det var olika konstverk i varje rum, så läckert att man kan göra allt det dära med snö och is!. Is stolar, bord, björna, sängar, bilar, lamper, receptionen, hela is baren osv osv. Efter att ha gått runt och kollat överallt fick vi oss en drink var i baren i isglas!.
Innan vi var på väg hem så gifte sig några i deras is kyrka så vi fick se brudparet sen titta in i kyrkan SNYGGT!!. De har ca 180 bröllop varje år i den dära kyrkan. Inte dåligt. Kul att se :).

Efter besöket var det kväll och vi begav oss tillbaka till Gällivare.

Lördagen blev det en tur till Jokkmokks markand. Där vi gick runt hela dagen och tittade och jaa det fanns mycket att titta på!. Sen alla söta renar ;). Åt wok med renskav som lunch mumma. Vid 2 tiden var det dags att dra sig ner till någon sjö där vi kollade på renrace hahaha det var roligt jisses vad dom sprang runt på banan med en släde bakom sig där man fick åka med 1 och 1. Det var tävling så det blev ju några lopp. En ren fick damp och hoppade över " staketet " med släden och allt och flög och hade sig haha. Slädhundar hade dom också, skoter turer och helikopter :). Jag köpte inte så mycket utan kände mest bara för att titta men kom iaf hem med två små saft flasker mest som prydnad till min hylla i köket blev perfa!.

Åkte tillbaka till Gällivare, där satt vi alla hela kvällen och såg på melodifestivalen! :).

Söndagen bar det av till Harads för att besöka Brittas Pensionat och Treehotel. De har hotell rum som är byggda uppe i träd :). Startade i somras så det är rätt nytt men oj så bra det går för dom redan!. 4 Rum har de än så länge men ska bli 24 :). Så vi fick oss en tur i skogen och fick se alla 4 små hus, häftigt!!!!. Fick gå in och titta i 2 av dom, de andra två bodde det gäster i b.la ett par från england. Ena huset var som en svart rektangel med en lång bro upp till, ett var som ett rött litet hus med en liten bro till, en var ett fågelbo och ja det såg bokstavligt talat ut som ett stort fågelbo uppe i trädet, sen sist men inte minst kuben den var häftigast av alla tycker jag!. En fyrkantig sak med bara gjort av spegel glas på utsidan så man såg den knappt från marken haha. Kommer bilder på det sen :).
Fick oss lunch på Pensionatet och sedan bar det av mot Övikan!.

Det var 4 kanon dagar uppe i lappland och det var spännande och intressant att besöka alla dom hära ställena! :D. Nu börjar skolan imorgon igen, var ledig igår och idag skönt det behövdes efter detta!.

Har fotat många bilder så lägger in bilder eftersom annars blire väldigt mycket igen och det blir bara jobbigt hah!.

Några bilder från Gällivare..