Tallinn

Igår kväll kom vi hem från Tallinn igen.

Åkte dit på förmiddagen på lördags morgonen med bussen, var framme vid 11 tiden. Där hade det kommit mycket mera snö än vad vi har här i Tartu och det snöade väldigt mycket!. Framme på busstationen så blev vi lite vilsen visste inte alls vilket håll gamla stan låg åt hah. Men vi chansade och valde faktiskt att gå åt rätt håll så vi kom ju fram tillslut! :). Vi visste inte heller vart vårat hotell låg, men som tur var så gick vi förbi det då vi var på väg in till gamla stan så det gick ju bra ändå!.

Kom in i gamla stan och det första vi gjorde var att sätta oss på ett mysigt litet café, vi var så hungriga då vi hade ätit frukost så tidigt på morgonen. Så vi gick till ett ställe som hette Reval Café där blev det pasta! :).
Efter det var det bara till att leta åt vart julmarknaden var och det var inte så svårt att hitta som tur var. Däremot var det svårare att hitta vart den andra julmarknaden var vi visste att det skulle vara två stycken nu då vi var där. I Rotermann låg den andra och vi hittade ju dit tillslut. Gick runt där ett tag också sedan gick vi till ett annat café och satte oss som hette Vana Tallinn Café. Åt nå god choklad grej sedan gick vi mot hotellet.

Äntligen fick vi checka in så vi lämnade av oss alla våra grejer, sedan var det bara att klä på sig igen så gick vi ut till marknaden på gamla stan igen. Här virrade vi bort oss totalt ett tag haha, men hittade ju rätt igen tillslut. Köpte en massa julklappar och ett hand gjort ljus till mig själv jättefint! :).

Efter ett x antal timmar ute gick vi tillbaka till hotellet, vilade benen en stund tog oss en dusch och sedan gick vi ut för att äta. Vi hade spanat in några restauranger tidigare på dagen och en av dom var Old Hansa heter den, jätte mysigt ställe men på tooooooookkkkkk för mycket folk. Folk stod och köade tills det blev ett ledigt bort så nej tack. Vi gick till ett annat ställe som hette Estonian Country Restaurant!. Var fint där också, där vräkte vi i oss pären och kyckling!. Sedan åt vi någon efterrätt som var någon yoghurt och nån sylt till typ hah.
Blev kvar där ett tag efteråt sedan gick vi och satte oss på Vana Wiru Pub. Tog oss någon öl och satt och tittade på folket!.

Kom tillbaka till hotellet vid 1-2 tiden på natten någon gång och då somnade vi på en gång kan jag ju säga!

Kl 8 på morgonen kom frukosten in på rummet. Gött vare. Åt halva då sen sovde 2 timmar och åt halva sen haha. :). Gjorde iordning oss och packade ihop sakerna, checkade ut och gick runt lite här och var och fotade och kollade runt. Kom till något ställe på en topp där vi hade hela Tallinn som utsikt fint fint! :).
Efter ett tag började vi små frysa så vi gick och satte oss på ett Café som hette Café Rosé. Köpte oss lite varm choklad så gööötttt så vi blev lite varma. Gick ut igen förbi marknaden i gamla stan en sväng sedan lite här och var. Blev hungriga så vi åt lunch på ett ställe som låg precis vid torget där julmarknaden var. Restaurangen hette Restoran Kaerajaan. Fint ställe och god mat!. Satt kvar där ett tag sedan gick vi mot busstationen. Tillslut hittade vi dit också ;).

Tog bussen hem som gick vid 16:30 tiden. 2 väldigt trevliga dagar blev det. Julmarknaderna var mysiga med många fina saker :):). Men jag tror inte dom har hört talas om ordet Snöplog eller att man kan faktiskt grusa vägarna. För det var sååååååååååååå mycket snö på alla vägar. Snöade väldigt mycket båda dagarna och blåste!. Så det var fullt med snö överallt och bilar stod som huller och buller och halt var det så både jag och Jenny druttade på arslet en gång var haha. Årets första blå märken gjorda för denna vinter! ;).

Får lägga in lite bilder senare är ju en drösssss!!.